mandag 22. oktober 2012

Samlingsuke nr 2

Nå var det virkelig på tide med litt blogging igjen! Skole, jobb og fotball gjør at dagene fyker unna og jeg har rett og slett ikke hatt tid til å skrive noe her.

I dette innlegget tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om hva vi gjorde på 2. samlingsuke. I løpet av samlingsuka lærte jeg om scribus og photofilter, to program jeg aldri har brukt før. Photofilter er et program der man redigere bilder. Scribus kan man for eksempel bruke til å lage en plakat, der man kan sette inn så mange bilder og tekst man vil. Begge er to gode programmer jeg tror jeg kommer til å bruke en god del i framtiden. Vi lærte også litt om photostory, som man kan bruke til å lage bildefortelling, men det kunne jeg fra før.

Vi gjennomførte også 6-årsundersøkelsen, som er en undersøkelse for å se hva 6-åringer kan av lesing og skriving når de akkurat har begynt på skolen. Jeg fikk intervjue to elever, og det var utrolig spennende. Vi hadde på forhånd snakket litt om hva vi trodde 6-åringer kunne, de kunne mer enn det jeg trodde :) Etter intervjuene skulle vi skrive brev til foreldrene og en rapport om hva vi hadde funnet. Jeg synes spesielt brevene var artig å skrive, gøy å få skryte så mye.

2 kommentarer:

  1. Godt oppsummert samling. Fint at du fikk sansen for "plakatmakeri". Positivt avslørende det du skriver om møtene med 6-åringene og foreldrebrevene.

    Du kan/behersker programmet Photo Story, men vil aldri slutte å utvikle deg som bildeforteller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Man blir aldri utlært/ferdig utviklet uansett hva det gjelder, om det er bildeforteller, fotballspiller eller lærer. Den dagen en selv mener en kan alt og ikke kan lære mer, da er det på tide å slutte!

      Slett